• Cato Pater

Gevoel kan je kiezen

Bijgewerkt: feb 9

Door je gedachten en beleving te trainen en dus te kiezen heb je grote invloed op het verloop van een gesprek, workshop of presentatie. Gek genoeg besteden we vaak veel aandacht aan de inhoud maar staan we niet stil bij de gemoedstoestand die we willen neerzetten. En dat terwijl we weten dat meer dan 85% van onze communicatie non-verbaal is. We kunnen kiezen hoe we ons willen voelen. Ik laat mijn klanten dat vaak ervaren middels de ‘energiecirkel’ op de grond. Zij merken dan dat het kiezen voor verschillende posities die een hoog of laag energieniveau weergeven direct een effect op hen heeft. ‘Hé, als ik aan de rechterkant sta, wat staat voor kalm en energiek dan voel ik mij ook zo’. ‘Wanneer heb je dat ook ervaren en wat kan je nu doen om je weer zo te voelen?’, vraag ik dan. Het is vaak een eye-opener voor mijn klanten dat zij kunnen kiezen hoe zij zich willen voelen. Toch leveren we ons vaak over aan omstandigheden en laten deze leidend zijn.

Wanneer we kijken naar de mentale training van topsporters dan zien we dat het kiezen van een gemoedstoestand, oftewel modus, bepalend is voor het resultaat. Een golfspeler kan nooit goed presteren wanneer er geen visualisatie aan vooraf is gegaan. Het vooraf beleven (modus), met al hun zintuigen, maakt dat het brein de ideale prestatie al vastlegt.

‘Voordat je een prestatie levert, moet je zorgvuldig overwegen in welke modus je het beste kunt zijn om optimaal te kunnen presteren’, zegt Erik Bertrand Larssen in zijn boek ‘Helweek’.

Larssen vertelt hoe hij in militaire dienst van een speciale eenheid een week met boomstammen door de modder moest sjouwen, nauwelijks mocht slapen, werd uitgehongerd en een trui moest weigeren toen hij klappertandend bij de finish kwam. Dat gaat mij eerlijk gezegd te ver.

Terugkijkend op zijn ervaring beseft hij dat hij door mentale transities is gegaan die hij nooit zal vergeten. Door te besluiten dat hij het wilde redden kreeg hij macht over zijn lichaam. Hij geloofde erin, voelde kracht en stelde zich in op het einddoel. Hij had een besluit genomen.

Deze ervaring heeft Larssen geïnspireerd om een concept te ontwikkelen wat mensen in korte tijd helpt om een transformatie te ondergaan: de helweek. Ik ben in voorbereiding van zo'n week; de naam zegt al genoeg over wat ik allemaal moet aanpakken. Vroeg opstaan (elke dag om 5.00), is een groot contrast met wat ik belief te doen. Een 'hemelweek' zou meer bij mij passen. Maar om hardnekkige gewoonten te doorbreken, mijn dromen helder te krijgen én te realiseren wil ik wel een week mijn optimale zelf gaan trainen.

Hoe train je de ideale modus? Een modus kan je kiezen. Je kunt oefenen hoe je een situatie wilt ervaren, welke lichaamstaal je inzet en welke gedachten je kiest als helpers voor de juiste uitstraling. Óok wanneer er een wending in de situatie is die je niet had voorzien. Het heeft allemaal te maken met modus en focus. Ons brein gelooft alles wat we het voorhouden. Het maakt geen onderscheid tussen werkelijkheid en visualisatie wanneer wij er echt in geloven. Dezelfde stofjes (hormonen) komen dus vrij wanneer we een spannende film kijken als wanneer we in het echt in een achtbaan zitten. Of wanneer we besluiten om ons energiek te gedragen in de meest saaie vergadering waarmee we iedere maandagochtend onze week starten. Wie we willen zijn en waar we in geloven wordt het meeste uitgedaagd wanneer de omstandigheden niet ideaal zijn. Dán kunnen we de invloed die we willen hebben oprekken en ervaren dat we middels optimale mentale voorbereiding veel meer in onze mars hebben.


Een aantal mentale trainingtips:

· Besluit wat je wilt voelen, maak er een film van, straal de energie uit die erbij past.

· Zet de film op cruciale momenten stil en ervaar dan de meest gewenste waarnemingen van je zintuigen (wat voel, proef, ruik, hoor en zie je?).

· Kies een overtuigende lichaamshouding of train deze middels yoga: rechtop en fier.

· Kies zorgvuldig wat je draagt (klopt dit met de modus?) en leg alles wat je nodig hebt ruim op tijd klaar.

· Wees op tijd en als je een lezing of workshop geeft: neem van tevoren de ruimte in je op.

· Werk uit wat je wilt zeggen of doen alsof je een filmscript maakt.

· Werk aan ontspanning die je ter plekke kunt oproepen (bijvoorbeeld middels hartcoherentietraining).

· Vraag feedback op je lichaamstaal (of laat je filmen en kijk het zonder én met geluid terug). Geloof je jezelf?

· Evalueer je prestatie of ervaring door (alleen of samen) te reflecteren op je voorbereiding.

0 keer bekeken
Ik wil direct een berichtje als Bureau Cato een inspirerend blog deelt!

algemene voorwaarden

© 2020 Bureau Cato Groningen

  • Bureau Cato op Facebook
  • Bureau Cato op LinkedIn